Batas sabar

Assalamualaikum "Awak , saya tersalah koyakkan buku awak lah , maaf"  "Takpe , saya maafkan" "Duktur , ...

Assalamualaikum

"Awak , saya tersalah koyakkan buku awak lah , maaf" 
"Takpe , saya maafkan"

"Duktur , maaf aku lewat hari ni" 

"Tak mengapalah , next time datang awal ye" 

"Dia selalu fitnah awak macam-macam , awak boleh sabar lagi?"  

"Takpa , perkara biasa saya lalui" 

*walhal sudah banyak kali , beberapa kali barang dia rosak. Walhal hampir setiap hari dia datang lewat ke kelas. Walhal sudah banyak gosip cerita pasal dia , semuanya tak betul. Sabar lagi kah? 



Sabar. Mudah cakap. Susah nak sabar. Orang cakap muslim ni kena bersifat sabar selalu. Lantas , kalau sudah hari-hari kau sabar sampai orang kenal kau kerna sifat sabar kau tu. Boleh jadi diorang berfikiran "Takpe , kalau aku buat hal kat dia pon , dia tetap maafkan aku , relak ah". Boleh jadi non-muslim pon fikir macam tu "Orang islam ni baik , sabar banyak , serah pada Tuhan. So, takpalah kita ceroboh hak dia pon , kan?". Mental....liti.


Well , duktur aku cakap "Innama lissobri hudud" bermaksud "Sabar itu ada had (batas)nya". But , wait , macam mana batas sabar erk?
فَصَبْرٌ جَمِيلٌ | إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ | فَصَبَرُوا عَلَى مَا كُذِّبُو | وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ | وَاللَّهُ يُحِبُّ الصَّابِرِين

Huh! Fikir lagilah aku. Sabar lagi.



You Might Also Like

1 comments

- DO GOOD BE GOOD -
WARNING : NO SPAM!

Latest On Instagram