RESEPI PUDING ROTI KUKUS


Untuk kali keempatnya aku post resepi makanan, kali ni aku try buat Puding Roti Kukus. Kalau kat Jordan dulu kawan aku biasa buat, aku just tolong je sebab sedar diri bukanlah seorang tukang masak handal 😆. Jadinya aku try lah semalam buat sebab rasa nak makan kan. Macam biasa resepi ni untuk rujukan aku jugak akan datang -jenis mudah lupa.

Bahan-bahan :-
Roti keping [ 5 keping ]
Telur [ 2 biji ]
Gula [ 6 sudu kecil ]
Esen Vanilla [ 1 sudu tea ]
Susu cair [ 1¾ cawan ]
Mentega
Kurma/kismis
Cara-cara :-
1. Kacau telur, gula & esen vanilla sehingga sebati.
2. Masukkan susu cair 1 cawan dan kacau lagi.
3. Sapu rata mentega di loyang, carikkan roti dan susun ke dalam loyang.
4. Cuahkan adunan tadi ke atas susunan roti tadi & taburkan potongan kurma.
4. Masukkan ke periuk pengukus, masak selama 30 minit.
5. Setelah masak, tutup loyang dan sejukkan dalam peti ais. Done!


Sila abaikan background surat khabar  tu 😀

First try aku buat rasa dia okay cuma manis sikit (dan aku tak suka makanan manis) lepas ni boleh kurangkan gula. Overall, rasa sedap gilaaaa! Adik aku puji kot suruh buat lagi 😋. 

Nak masak apa pulak ya next?

10 comments:

  1. Mengatasi masalah ketidakhabisan roti ni..tak membazir roti..terima kasih share resipi ya :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hihi kan, tak membazirr rotii. Sesama kak PC

      Delete
  2. Saya pun akan buat puding roti kalau tengok roti masih banyak tapi tarikh luput dah smakin hampir.

    ReplyDelete
  3. Wahhhh nampak menarik ni! nanti nak try la anytime soon. thanks for sharing

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang menarikk, sedapp pun sedappp syed cubalah nanti. Welcome :)

      Delete
  4. Cravingggggg.. Drooooollingggg.. Hewhew..

    Btw, do take a peek at my post too!
    http://cuteparasite.blogspot.my/2017/04/what-cabin-are-you-in-at-camp-half.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. hihihi, boleh buat nanti hilanglah craving tuuu
      bereh, nanti kite singgah sanaa yaa :P

      Delete
  5. Bagusnya Shaf pandai buat puding roti. Nampak macam senang je tu. Hii. Nanti siqah cuba :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang senang sgt kak siqah, cubalahhhh nanti ye ;)

      Delete

- DO GOOD BE GOOD -
WARNING : NO SPAM!

LATEST ON INSTAGRAM