How Hard To Forgive is?

by - August 11, 2017

Forgive.
What you give you get back.

Aku tahu payah nak maafkan. Orang buat silap atau salah kat aku pun aku payah nak maafkan 100% macam tu lah jugak orang kat aku kan. mesti payah jugak nak maafkan aku.

Payah nya nak maafkan orang ni even dah berbelas tahun kau masih tak lupa kisah orang cari pasal dengan kau peritnya bila dia tak pernah minta maaf, ambik la depa. Even orang cuba nak dekati kau balik, nak berbaik dengan kau, kau masih lagi tak dapat nak layan macam first time kau jumpa depa dulu. Kertas yang dah direnyukkan tak dapat nak kembali ke asalnya, begitu lah coraknya.

Jadi macam mana nak maafkan orang secara bersih?

Orang pun selalu pesan, nak hati tenang kena selalu memaafkan orang setiap sebelum tidur. Payah tapi kena cuba, orang kata belum cuba belum tahu. Baiklah, lepas ni aku tekad nak amalkan tip mudah ni.

Sampai bila nak simpan dendam kat orang, ye dak?



You May Also Like

6 comments

  1. Siqah baru komen kat gambar ni di IG <3 Comel je <3

    nak maafkan orang itu senang sebenarnya, cuma untuk hubungan itu kembali seperti dulu yang sangat susah. Manusia tak boleh nak tipu diri sendiri dan anggap semua normal dalam sekelip mata.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe, thanks kak siqah

      betul kak, nak ungkap maaf senang tp nak lupa tu payah, setuju kat point akak tu, nak kembalikan hubungan seperti dulu payah, dah jadi awkward huhu

      Delete
  2. There is one hadith I come across today about how if we don't forgive others that have asked for our forgiveness, it will lead us to sin as well. I remembered hos Islam wouldn't like us to hold grudges and it dawn on me that forgiving for the sake of Him is actually what I need.

    // afifahaddnan

    ReplyDelete
    Replies
    1. yeah betul betul, sebab tu Islam ajar untuk memaafkan, thankyou awak for the reminder :D

      Delete

- DO GOOD BE GOOD -
WARNING : NO SPAM!